De STNR reflex

De STNR reflex.


De Stnr reflex verschijnt vlak na de geboorte en verdwijnt dan weer om vervolgens weer actief te worden rond de 8ste en 11de maand.
Deze reflex helpt de baby zich op te richten vanuit een voorover gebogen houding.

De STNR reflex heeft een positieve invloed op de het integreren van de TLR reflex.
De STNR reflex vormt de overgang naar leren kruipen.
Je ziet vaak bij een baby voordat het gaat kruipen dat het op handen en knieën heen en weer schommelt.

Wat is eigenlijk een reflex?

Dit is een beweging op een prikkel van buitenaf.
De reflex kan onder andere worden geactiveerd door geluid, beweging of aanraking.
Jij hebt hier geen invloed op.
Blijft een primitieve baby reflex actief dan zal het kind gehinderd worden in zijn ontwikkeling.
Wat zichtbaar kan zijn in zowel gedrag als in de schoolprestaties.

STNR reflex.

Blijft de STNR reflex actief dan zal de baby bijna nooit kruipen op handen en knieën.
Wel zal de baby zich voor bewegen bijvoorbeeld schuivend op de billen.
Of ze lopen als “beren” op handen en voeten.
Wat ook goed kan is dat ze zich optrekken en gaan lopen.
De baby’s met nog een STNR reflex die wel kruipen, doen dit vaak op een ongewone manier.
Ze draaien hun handen naar buiten zodat de ellebogen op slot gaan.
Of je ziet tijdens het kruipen dat de voeten van de grond komen en omhoog wijzen.

Het belang van integreren STNR reflex.

Waarom het zo belangrijk is dat de STNR reflex wordt geïntegreerd is omdat het invloed heeft op de ogen.
Het heeft invloed op het accommoderen en fixeren van de ogen.
Accommoderen is het vermogen van de ogen om zich snel aan te passen tussen het veraf kijken terug naar dichtbij. Dit heb je nodig op school als je op het bord kijkt en vervolgens bezig gaat in je schrift dat op de tafel voor je ligt.
Fixeren is dat je naar een punt kunt kijken.

Bij de ATNR reflex worden ook al de ogen geoefend.
Zo heeft elke primitieve baby reflex invloed op de volgende stap.

Kruipen.

Kruipen is een van de belangrijkste bewegingspatronen om de ogen te leren om de middenlijn te passeren.
De middenlijn kunnen passeren is op school belangrijk tijdens het lezen en schrijven.
Kun je dit nog niet goed dan zal lezen minder vloeiend gaan.
Naast het leren over de middenlijn kijken leert de baby ook accommoderen, veraf en dichtbij kijken.

Verder leert de baby de volgende stap van oog –hand coördinatie door de beweging van de handen.
Het kijken van de ene naar de andere hand.
Door kruipen worden het vestibulaire systeem ( evenwicht) proprioceptieve * en visuele stelsel verenigd zodat ze goed kunnen samenwerken.
Dit heeft positieve invloed op het evenwichtsgevoel en het besef van ruimte en diepte.

Proprioceptieve*.

Proprioceptoren liggen in de spieren en gewrichtskapsels en in het evenwichtsorgaan.
Ze nemen de stand en de bewegingen van de diverse delen van het lichaam waar.
Proprioceptie is een onderdeel van somato sensorische systeem ( tactiele gevoeligheid –tastzin, temperatuur gevoeligheid warm /koud en pijn gevoeligheid) en samen met andere systemen zorgt dit ervoor dat de hersenen weten wat de stand van het lichaam is.
Ze geven constant feedback aan de hersenen over lichaamsbeweging en spierspanning.

Onderzoek.

Pavlides 1987 heeft waargenomen dat veel kinderen met leesproblemen de fase tijgeren en goed kruipen hebben overgeslagen.
Op Bender instituut ontdekten O’Dell en Cook 1996 dat een overgebleven STNR reflex een belangrijke factor was bij kinderen met ADD en ADHD.

De symptomen van een nog aanwezige STNR Reflex.

• Onhandige lichaamshouding
• Neiging om in elkaar te zakken aan tafel, schrijven bijna met gezicht op tafel.
• Beetje robot achtige manier van lopen.
• In de W-houding gaan zitten.
• Slordige eter.
• Onhandig kind.
• Moeite met overgang lezen op het bord terug naar schrift op tafel.
• Traag handelingen nadoen.
• Moeite hebben met leren zwemmen.( kind zwemt beter onderwater dan bovenwater).
• Vind het lastig om stil in een positie te zitten.

Frustratie.

Mijn stelling is dat kinderen zich altijd inzetten.
Het gaat kinderen frustreren als ze regelmatig te horen krijgen, zit eens stil, ga recht op zitten.
Doe niet zo onhandig.
Kinderen worden boos en ze houden op met proberen want het lukt toch niet.
Dit gaat ten koste van hun zelfvertrouwen en faalangst kan zich ontwikkelen.
Kinderen zijn erg gevoelig en willen het graag allemaal goed doen.

Alleen bij kinderen?

In de informatie over de reflex staat het kind of baby.
Hier kan ook gelezen worden de mens, want reflexen kunnen ook nog aanwezig zijn bij volwassenen.
Ook als volwassenen kun je je herkennen in de kenmerken van nog aanwezige primitieve baby reflexen.
Het mooie is dat ook volwassen alsnog deze primitieve baby reflexen kunnen integreren in het lichaam.

Hier geef ik uitleg over 1 primitieve baby reflex, begrijp dat het lichaam heel complex is en dat niets wat in het lichaam gebeurd op zich zelf staat alles staat in verbinding met elkaar.
Vaak zijn er nog meerdere primitieve baby reflexen in het lichaam actief.
Als al de primitieve baby reflexen goed zijn geïntegreerd in het lichaam is dit een goed fundament.
Een goede basis om verder te leren en het heeft ook zeker positieve invloed op gedrag.

Ik kan me voorstellen dat er na het lezen over de STNR reflex toch nog vragen zijn die speciaal betrekking hebben op jouw kind.

Neem dan contact op met:
Monique Postema
Dit kan via het contact formulier op de website.
Via info@moniquecoachtkids.nl
Bellen is nog sneller 0610318833

Bron: Sally Goddard reflexen, leren en gedrag

Monique Coacht Kids

  06-10 31 88 33
  info@moniquecoachtkids.nl

Download onze gratis E-book

Om u en uw kind op gang te helpen heb ik een e-book gemaakt. In dit e-book staan een aantal handvatten die u en uw kind op weg kunnen helpen. Vul uw naam en e-mailadres in om het e-book gratis te kunnen downloaden.