Reflex integratie

Reflex integratie

INPP Reflex Integratie, je hoort er de laatste tijd steeds meer over.
Alleen wat is dat dan?

De ontwikkeling van kinderen begint al in de baarmoeder.
Daar ontwikkelt zich al gauw de eerste primitieve baby reflex zich.
Er zijn een aantal die elk op een eigen tijd komen en op een eigen tijd horen te gaan.
Daarnaast hebben ze allemaal ook hun eigen bijdrage in de ontwikkeling van het kind.

Als deze primitieve baby reflexen actief blijven en niet weggaan dan gaan kinderen er hinder van ondervinden.
Dit is dan weer zichtbaar door het gedrag wat kinderen dan laten zien.
Gauw boos, labiele emoties zomaar huilen dan weer blij, weinig zelfvertrouwen.
De baas willen spelen.
Ook past het gezin zich aan omdat ze graag ruzies willen voorkomen en zo heeft het gedrag invloed op het hele gezin.
De omgeving zal dit hinderlijke gedrag eerder ervaren dan het kind zelf.
Een kind weet niet beter zo is het gewoon, zo doe ik.

Het is natuurlijk aan iedereen om zelf te bepalen of gedrag hinderlijk is en het nodig is om er wat aan te veranderen.

Zorgen

Vaak zoeken ouders contact omdat ze bij hun kind gedrag zien waar zij zich zorgen over maken.
Denk aan mijn kind is zo impulsief, het kan nooit even stil zitten.
Of juist dat het kind erg terug getrokken is en niet weerbaar is.
Mijn kind kan niet zo goed meekomen op school en gedraagt zich als een clown.
En zo is er nog wel meer gedrag waarmee ouders komen omdat ze zich zorgen maken.
De kinderen die zo ontzettend boos en gefrustreerd kunnen zijn. Die absoluut niet tegen veranderingen kunnen.
Voor al deze gedragingen is er wel een diagnose te stellen.
Alleen dat doet een reflexintegratie therapeut nou juist niet.

Geen diagnose

Een INPP Reflexintegratie therapeut weet dat dit gedrag heel goed een uiting kan zijn van nog actieve primitieve reflexen.
Zolang de primitieve baby reflexen nog actief zijn, kunnen ze er voor zorgen dat het hinderlijke zorgelijke gedrag wat het kind nu laat zien blijft.
Vaak zie je daarbij ook dat school ook een uitdaging is.
Dit hoeft zich niet altijd te uiten in een slecht rapport.
Alleen de inspanning die geleverd moet worden om de school taken goed te doen is intensief en kost veel energie.
Iedereen kent wel een verhaal van een juf of meester, er zit meer in maar het komt er maar niet uit.

Primitieve baby reflex

Even terug naar primitieve baby reflexen wat zijn dat dan?
Eerst wat is een reflex.
Een reflex is een beweging die het lichaam maakt door een prikkel van buiten af.
Jij hebt hier geen invloed op.
Deze beweging gaat automatisch als de prikkel de reflex triggert.
De prikkel kan zijn beweging, licht, aanraking of uit balans raken.

Voorbeeld: ·Iemand gooit een voorwerp onverwacht naar je toe, jij sluit automatisch je ogen.
Meestal doe je ook direct je handen omhoog om je gezicht te beschermen
Nog een voorbeeld: Je valt, automatisch steek je je armen vooruit om zo je gezicht te beschermen. Je denkt hier helemaal niet over na, deze reactie gaat buiten je wil om.
Hier is een reflex actief.

Wat is dan een primitieve baby reflex?

Dit is ook een reflex en reageert net zo als hier boven beschreven, alleen deze reflex behoort maar tijdelijk actief te zijn.
De laatste moet echt zo rond het 3de jaar weg zijn.

Ik leg het de kinderen op de volgende manier uit.
Denk maar aan een Pokémon.
Naar een tijdje evalueert de Pokémon naar een betere vorm.
Dat is ook wat er met primitieve baby reflexen moet gebeuren.
Wij noemen het dan dat de primitieve baby reflex is ge-inhibeert in het lichaam, de geëvalueerde reflex heet nu houdingsreflex.
Deze houdingsreflex is een reflex die in principe de rest van je leven aanwezig is.

Deze primitieve baby reflexen ontwikkelen zich al in de baarmoeder.
Allemaal op hun eigen tijd.
Er zijn verschillende en allemaal hebben ze een andere specifieke functie.
Een ding hebben ze allemaal met elkaar gemeen ze zijn er om de baby te beschermen en te helpen om te overleven.
Ze zijn actief tijdens de geboorte om de baby te helpen uit het geboorte kanaal te drijven.
Na de geboorte helpen de primitieve baby reflexen met overleven.
Denk aan een zuigreflex, zodat de baby kan drinken.
Een grijpreflex zodat het zich kan vasthouden.
De MORO reflex die zorgt dat de eerste ademhaling op gang brengt.

Zo heeft iedere primitieve baby reflex een eigen functie en die maar tijdelijk actief horen te zijn.
Ze horen op een bepaald moment te inhiberen ( blijft een bijzonder woord alleen ik weet geen vervanger)

Bewegen helpt.

Dit inhiberen van reflexen gebeurd door middel van bewegen.
Als je naar baby’s kijkt zie je dat ze allemaal op een bepaald moment een bepaalde beweging laten zien.
Deze bewegingen helpen de reflexen te laten inhiberen.
In de tijd dat deze bewegingen worden uitgevoerd leert de baby heel veel.
Zijn zintuigen gaan zich hierdoor ook steeds verder ontwikkelen.
Zintuigen heb je al bij je geboorte alleen die hebben zich ook te ontwikkelen.
Weet dat ogen bij geboorte nog bijna niets zien.
Weet dat oren wel geluid horen maar nog niet echt kunnen luisteren.
Veel beweging is nodig om ze optimaal te ontwikkelen.

Zelf denk ik bij beweging al gauw aan een rondje hardlopen in het park of je in het zweet werken in de sportschool.
Hier bedoel ik met bewegen, alle bewegingen die baby’s peuters en kleuters maken tijdens hun dagelijks activiteiten. Al het spelen.
Wat niet onder bewegen valt is kunnen zwipen op een iPad of telefoon.

Als het anders gaat.

Toch gaat niet bij ieder kind deze baby reflexen weg, maar blijven ze actief.
Dit heeft dan invloed op gedrag en leren.
Dat wordt vaak in groep 3 steeds duidelijker omdat kinderen dan moeten leren lezen en schrijven.
Dat is ook het moment waarop het vrije spelen voorbij is, nu moeten kinderen aan een tafeltje gericht hun taak maken.
Ze mogen nu veel minder spelen.

Nog actief

Dat deze reflexen toch nog actief blijven kan verschillende oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld stress tijdens de zwangerschap of ziekte van de moeder.
Maar ook dat er tijdens de geboorte moest worden ingegrepen door de gynaecoloog.
Denk aan inleiden van het geboorte proces, keizersnede of een tang verlossing.
Tijdens deze gebeurtenissen is het proces van ontwikkeling van de reflexen onderbroken.
Hierdoor blijven de reflexen actief en blijft het lichaam reflexmatig bewegen op prikkels van buiten af.
Doordat dit zo blijft kan de volgende stap in de ontwikkeling niet worden gezet.
Het lichaam blijft compenseren en handelingen die eigenlijk automatisch zouden moeten gaan hierover moet nu worden nagedacht.
Dit kost extra energie en ook frustratie.

Maar hoe nu verder

Het mooie is wel dat actieve baby reflexen op een later moment toch nog kunnen worden ge-inhibeert in het lichaam.
Dit gebeurt dan door het uitvoeren van een speciaal op het kind afgestemde reeks van  oefeningen.
Je krijgt steeds 1 oefening mee naar huis om te oefen, de oefeningen wisselen af.
De INPP Reflexintegratie therapeut maakt zo een heel eigen plan voor elk kind.
De bewegingsoefening  dit is er 1 die je mee krijgt, oefen je elke dag thuis.
Je komt om de 8 weken terug en krijg je een andere oefening.

Kost het veel tijd het alsnog laten inhiberen van deze actieve baby reflexen?
Ja en nee. Je kind gaat voor een jaar tot anderhalf jaar een oefening doen.
Die elke 8 weken worden afgewisseld.
Alleen de oefening die het kind elke dag uitvoert zijn heel kort.
Denk aan een minuut of 3 tot 5 per keer.
De uitdaging zit hem meer in het onthouden dat de oefening nog moet worden gedaan.

Wat levert het dan op?

Het brengt je vervolgens wel prachtige veranderingen in het gedrag van je kind.
Deze verandering is ook zeker in het voordeel van het kind en die merkt dat ook echt wel in het dagelijkse leven.
Denk aan de volgende veranderingen:
Minder boos zijn en reageren.
Meer zelfvertouwen.
Rustiger zijn in zich zelf wat vaak ook heel duidelijk zichtbaar is voor de omgeving.
Makkelijker mee kunnen gaan in veranderingen.
Een spontaan uitje verandert niet meer in een drama.
Daarnaast wordt lezen schrijven begrijpend lezen steeds eenvoudiger.
Maar ook zie je dat het kind weerbaar wordt en zich niet meer heet kaas van het brood laat eten.

Al met al voor mij een prachtige methode, het probleem aanpakken bij de basis.
Zeg maar dat we nu een verstevigd  fundament neerzetten  waaruit het kind zich verder kan ontwikkelen.

Past dit ook bij mijn kind vraag je je af

Hoe weet je nu dat deze methode past bij jouw kind.
Dat is eenvoudig te achter halen, je kunt me hierover altijd bellen.
Na het telefoon gesprek waaruit ik al veel informatie krijg, vraag ik of je ook een vragenlijst wil in vullen.
Op de website staat ook deze vragenlijst, kun je zo invullen.
Hierin geef je antwoord op vragen die mij inzicht geven in de ontwikkeling van je kind.
Na aanleiding hiervan neem ik contact met je op en deel mijn bevindingen.
Kan ik niets voor jullie betekenen dan geef ik dit ook aan.
Denk ik dat het een juiste keuze is, kunnen we een afspraak maken voor een intake gesprek.

Mijn ervaring is dat er veel kinderen baad hebben en op deze manier mooie stappen gaan maken in hun ontwikkeling.
Vragen stellen mag altijd, want het gaat wel over jouw kind.

Hoe je met mij, Monique Postema in contact kunt komen?
Via het contactformulier op de site.
Doormiddel van het invullen van de vragenlijst die op de site staat.
Je kunt me mailen info@moniquecoachtkids.nl
Natuurlijk ook bellen of appen 0610318833

 

Relevante pagina’s

Monique Coacht Kids

  06-10 31 88 33
  info@moniquecoachtkids.nl

Download onze gratis E-book

Om u en uw kind op gang te helpen heb ik een e-book gemaakt. In dit e-book staan een aantal handvatten die u en uw kind op weg kunnen helpen. Vul uw naam en e-mailadres in om het e-book gratis te kunnen downloaden.