Tonisch labyrint reflex TLR

Tonisch labyrint reflex TLR

Deze reflex, de TLR reflex, verschijnt bij de geboorte en langzaam zal deze reflex integreren in het lichaam zo rond het 3de levensjaar.

Wat is een reflex.

Wat is eigenlijk een reflex?
Dit is een beweging op een prikkel van buitenaf.
De reflex kan onder andere worden geactiveerd door geluid, beweging of aanraking.
Jij hebt hier geen invloed op.

Herken je dit?

Je valt en voor dat jij er erg in hebt gaan je armen automatisch vooruit zodat jij niet met je gezicht op straat valt.
De armen hebben zich al gestrekt voor dat jij maar kon bedenken wat je zou kunnen doen, bijna nog voor dat jij besefte dat dat je zou gaan vallen.
Dit geeft aan hoe snel de reactie is en dat je hier geen invloed op hebt.
Een reflex beschermt je.

Beschermen.

Primitieve baby reflexen hebben die functie ook om je te beschermen, alleen na een tijdje moeten ze verdwenen zijn. Ze moeten integreren in het lichaam hun belangrijke taak zit er dan op.
Primitieve baby reflexen ontwikkelen zich in de baarmoeder en hebben een actieve rol tijdens het geboorte proces.
Een primitieve baby reflex heeft korte tijd een actieve beschermende functie en daarna moet hij zijn geïntegreerd in het lichaam.
Gebeurt dit niet dan wordt deze reflex een stoorzender.
Deze reflex stoort dan in het aanleren van nieuwe dingen en het heeft invloed op gedrag.

Hoe moet je dat zien.

Je start met auto rijlessen en de eerste 10 lessen heb je absoluut de instructeur nodig die jou blijft uitleggen wanneer jij moet schakelen, moet remmen in de spiegels moet kijken enz.
Zo na de 10de les heb jij het aardig onder controle en langzaam wordt autorijden voor jou een fluitje van een cent.
Je haalt je rijbewijs je rijdt veel en het gaat steeds makkelijker, jij hoeft er niet meer over na te denken.
Alleen nu blijf je steken in les 10 het lukt je niet om automatisch de handelingen die nodig zijn voor het auto rijden uit te voeren.
Je moet blijven nadenken over de handelingen die je moet doen, en dat is erg vermoeiend.
Op deze manier zal jij nooit soepel door een drukke stad kunnen rijden, omdat jij niet automatisch de handelingen die nodig zijn voor autorijden kunt uitvoeren.

Zo gaat het ook voor kinderen die nog primitieve baby reflexen actief hebben, ze leren wel nieuwe dingen alleen het stopt op een bepaald punt.
Het gaat niet automatisch, er moet nagedacht worden over de volgende stap.
Dit kost tijd en energie. Maar omdat een kind meer tijd nodig heeft zal het niet mee kunnen komen in het tempo op school.
Langzaam zal hij achterstand oplopen, hierdoor minder gemotiveerd blijven om door te gaan, en zo kom je gemakkelijk in een neerwaartse beweging.
Vaak zie je als reactie hierop in gedrag, boos, gefrustreerd, geïrriteerd en ongemotiveerd

Zintuigen.

In de babytijd moeten de primitieve babyreflexen worden geïntegreerd in het lichaam.
Met het integreren van de primitieve reflexen wordt steeds ook weer een aanzet gegeven voor de verdere ontwikkeling o.a. van de zintuigen.
Ogen, oren, balans, lichaamsbewustzijn, tastzintuig.
De zintuigen zijn van groot belang tijdens het uitvoeren van onder andere school taken.

Blijft de primitieve baby reflex actief dan zie je dit terug in de ontwikkeling van de zintuigen.
Daarom zie je vaak dat de ogen nog niet goed kunnen samenwerken( dit is wat anders dan goed veraf en dichtbij kunnen kijken), wat invloed heeft op school taken.
De wereld is heel visueel in gesteld 80 % van de informatie komt binnen via de ogen.

Oren moeten kunnen luisteren geluid, maar ook achtergrond geluid kunnen negeren.
Lukt dit niet dan is een kind snel afgeleid.

Maar ook de balans, je moet wel je lichaam onder controle houden.
Je moet tijdens de les wel stil aan je tafel kunnen blijven zitten.

Terug naar de TLR reflex.

Deze reflex, de TLR reflex, verschijnt bij de geboorte en langzaam zal deze reflex integreren in het lichaam zo rond het 3de levensjaar.
In de zelfde periode ontwikkelen zich posturale reflexen zoals de hoofdrechtingsreflexen.
( Posturale reflexen zijn reflexen die het verdere leven actief zijn. Deze zorgen voor een goede houding.)
Goed ontwikkelde posturale hoofdrechtingsreflexen hebben invloed op goed kunnen zien.
Zonder goede controle over het hoofd, zal het gezichtsvermogen minder goed functioneren.
Om goed te kunnen zien en te kunnen waarnemen met de ogen moeten ze goed kunnen samenwerken.
Geen goede samenwerking van ogen heeft direct zijn weerslag op lezen en schrijven.

Na de geboorte moet de baby wennen aan de zwaartekracht.
Langzaam ontwikkelt de baby de controle over zijn hoofd.
Goede controle over het hoofd is een voorwaarde voor de ontwikkeling van alle latere functies.
Denk aan verdere beweging, spiertonus, balans en evenwicht.
De TLR Reflex oefent spierspanning uit op de spiertonus.
Bij hypermobiliteit is de spierspanning nog niet optimaal.
Spiertonus is de natuurlijke spierspanning in rust van een spier.
Wordt de TLR reflex niet op tijd onderdrukt dan zullen de boodschappen tussen het vestibulair nuclei ( het evenwichtsorgaan wat in het oor gelegen is)en de proprioceptie*elkaar beïnvloeden.
Die op hun beurt de ogen weer zullen beïnvloeden.
Het evenwichtsorgaan en de ogen bevinden zich in het zelfde circuit. Informatie van het lichaam gaat naar het evenwichtsorgaan(de vestibulaire nuclei) en vervolgens naar de ogen.
Informatie van de ogen gaat naar het evenwichtsorgaan(vestibulair nuclei) en vervolgens naar de proprioceptoren* in het lichaam om de juiste aanpassingen uit te voeren.

Proprioceptoren*.

Proprioceptoren liggen in de spieren en gewrichtskapsels en in het evenwichtsorgaan.
Ze nemen de stand en de bewegingen van de diverse delen van het lichaam waar.
Proprioceptie is een onderdeel van somato sensorische systeem ( tactiele gevoeligheid –tastzin, temperatuur gevoeligheid warm /koud en pijn gevoeligheid) en samen met andere systemen zorgt dit ervoor dat de hersenen weten wat de stand van het lichaam is.
Ze geven constant feedback aan de hersenen over lichaamsbeweging en spierspanning.

Kruipen.

Kruipen is een van de belangrijkste bewegingspatronen om de ogen te leren om de middenlijn te passeren.
De middenlijn kunnen passeren is op school belangrijk tijdens het lezen en schrijven.
Kun je dit nog niet goed dan zal lezen minder vloeiend gaan.
Naast het leren over de middenlijn kijken leert de baby ook accommoderen, veraf en dichtbij kijken.
Verder leert de baby de volgende stap van oog –hand coördinatie door de beweging van de handen.
Het kijken van de ene naar de andere hand.
Door kruipen worden het vestibulaire systeem ( evenwicht) proprioceptieve * en visuele stelsel verenigd zodat ze goed kunnen samenwerken.
Dit heeft positieve invloed op het evenwichtsgevoel en het besef van ruimte en diepte.

Nog een actieve reflex?

Hoe herken je dan dat deze reflex nog actief is?
De volgende kenmerken geven dit weer.
Deze reflex heeft invloed op evenwicht en beweging. Vaak zie je dat deze kinderen niet graag sporten, mee doen met gymnastiek.
Langere tijd stil staan kan vermoeiend zijn en de houding moet dan ook regelmatig worden aangepast.
Het lichaam zal worden gebogen en het hoofd wordt naar voren gestoken.
Je ziet vaak een zwakke spiertonus, hij het rennen, lopen en springen zie je vaak een onhandige beweging vaak ook wat krampachtig.
Wanneer het kind wordt gevraagd de armen naar voren uit te steken zal dit erg vermoeiend zijn, de armen zakken als vanzelf naar beneden.
Anders geeft het kind het wel aan dat ze erg moe wordt.
De kans is vrij groot dat het kind hoogte vrees heeft.
Het kind kan niet altijd op zijn ogen vertrouwen. De ogen halen “kattenkwaad” met hem uit.
Het kind heeft vaak ook verminderd diepte zicht.
Het is in de klas zichtbaar dat het kind moeite heeft in snelheid om veraf op het bord te kunnen kijken en daarna in zijn schrift.
Dit noemt men accommoderen. Hierdoor kan het werktempo lager liggen omdat kind steeds zich moet inspannen.
Het kind heeft vaak ook moeite om over een brug te lopen met ruimte tussen de planken waardoor je water kunt zien. Een trap met bijvoorbeeld gaatjes in de treden is ook een uitdaging.

Nog eens alles op een rij wat aanwijzing is voor nog een actieve TLR Reflex:
Voorwaartse TLR reflex:
• Slechte houding, ronde rug.
• Zwakke spier tonus.
• Slecht evenwichtsgevoel.
• Aanleg voor wagenziekte.
• Afkeer van sportieve activiteiten.
• Slecht tijdsbesef.
• Moeite met samenhangende vaardigheden.

Achterwaarts TLR Reflex
• Slechte houding, neiging om op de tenen te lopen.
• Slecht evenwicht en coördinatie.
• Moeite met knoopjes dicht doen.
• Moeite om bijvoorbeeld sommen onder elkaar te zetten.
• Hypertonus stijve krampachtige bewegingen.
• Aanleg voor wagenziekte.
• Slechte organisatorische vaardigheden.
• Slecht in samenhangende vaardigheden.

Frustratie.

Als er nog primitieve baby reflexen actief zijn, belemmeren ze de ontwikkeling van kinderen.
Op school wordt dit vaak heel duidelijk.
De school prestaties blijven achter.
De kinderen raken gefrustreerd en boos omdat het ze niet lukt om mee te komen.
Hun naam wordt vaak genoemd dat ze moeten opletten, goed moeten gaan zitten en beter moeten luisteren.
Ze willen dit echt allemaal wel alleen het lukt ze gewoon niet.
Ik ben er van overtuigd dat kinderen in de basis heel graag willen leren, dit doen ze al vanaf hun geboorte. Als er geen drang was om nieuwe dingen te leren waren ze nooit zo bezig geweest om bijvoorbeeld te leren lopen.

Alleen bij kinderen?

In de informatie over de reflex schrijf ik, het kind of de baby.
Hier kan ook gelezen worden de mens, want reflexen kunnen ook nog aanwezig zijn bij volwassenen.
Ook als volwassenen kun je je herkennen in de kenmerken van nog aanwezige primitieve baby reflexen.
Het mooie is dat ook volwassen alsnog deze primitieve baby reflexen kunnen integreren in het lichaam.

Hier geef ik uitleg over 1 primitieve baby reflex, begrijp dat het lichaam heel complex is en dat niets wat in het lichaam gebeurd op zich zelf staat alles staat in verbinding met elkaar.
Vaak zijn er nog meerdere primitieve baby reflexen in het lichaam actief.
Als al de primitieve baby reflexen goed zijn geïntegreerd in het lichaam is dit een goed fundament.
Een goede basis om verder te leren en het heeft ook zeker positieve invloed op gedrag.

Ik kan me voorstellen dat er na het lezen over de TLR reflex toch nog vragen zijn die speciaal betrekking hebben op jouw kind.

Neem dan contact op met:
Monique Postema
Dit kan via het contact formulier op de website.
Via info@moniquecoachtkids.nl
Bellen is nog sneller 0610318833

Monique Coacht Kids

  06-10 31 88 33
  info@moniquecoachtkids.nl

Download onze gratis E-book

Om u en uw kind op gang te helpen heb ik een e-book gemaakt. In dit e-book staan een aantal handvatten die u en uw kind op weg kunnen helpen. Vul uw naam en e-mailadres in om het e-book gratis te kunnen downloaden.